Positively 4th street

torsdag

Idag, utanför hissporten, började en tant prata med mig. Hon hade inga nycklar för att komma in i porten och blev jätteglad när hon såg mig vandrade uppför backen mot porten. Med nycklar i handen. Väl i hissen såg hon att jag höll i en bok. Hon frågade "Pluggar du?". Jag berättade. Sen frågade hon vad jag skulle söka vidare till. "Civilinjengör" sa jag då. Enklaste svaret på frågan som så många ställer. Ingen vet riktigt vad de gör men alla vet att det är ett bra yrke. Men det låter lite tråkigt, lite vanligt. Därför säger jag ibland att jag ska bli jurist, vilket jag också har stora tankar om. Låter lite koolare. Lite 'titta på mig, jag har asbra betyg och vet vad jag vill'. Men till lilla söta tanten sa jag "Civilinjengör". Tanten fortsatte undra, "KTH?". Jag berättade. Och hon berättade att hon hade jobbat där förut. På KTH alltså, inom kemiområdet. Hon! Det var svårt att tänka sig, men tanter har ju också varit unga en gång i tiden. Hon ställde lite fler frågor och jag svarade vilken inrikting jag ska söka till, vilka andra inriktningar som också intresserar mig och vad jag pluggar förnåt nu. När vi sedan vandrat ut från hissen och gått längs hela loftgången och kommit ut till Berget, ja då sa hon glatt "Lycka Till!". Sedan fortsatte jag hemmåt och kände mig gladare än vad jag gjort på hela dagen. Det känns fånigt, jag kan inte välja civilinjengörsutbildningen för att jag träffade en före detta KTHlärare i hissen, men samtidigt lutar det mer åt det hållet än vad det gjort på länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0